Перерахунок пенсій Друк
Середа, 15 вересня 2010, 14:52

Застереження! Це лише короткий нарис в цілому про поняття розрахунку розміру пенсії паралельно до перерахунку/нарахування, яке здійснюють регіональні управління Пенсійного фонду України. За змістом стаття орієнтована на людей, які вперше стикнулися з подібними питаннями, прагнуть розібратися в нових для себе термінах, отримати загальне розуміння ситуації, визначитись у подальших діях щодо захисту своїх прав відповідно до чинного законодавства.

Надалі вживається поняття “перерахунок пенсії”, під яким, залежно від контексту, може матися на увазі перерахунок, проведений в управлінні пенсійного фонду або приватні розрахунки розміру пенсії.

Зрозуміло, що в повсякденному житті першу роль грають не стільки прийняті Верховною Радою закони чи постанови ПФУ, а власне розмір нарахованої пенсії. Пропоную почати з джерел фінансування пенсійних виплат. Історія становлення теперішнього способу пенсійного забезпечення розпочалася з розпадом Радянського Союзу створенням Українського республіканського управління Пенсійного фонду, в 1991 році регіональних органів та, власне, започаткуванням виплати пенсій не коштами держбюджету як окремої статті разом з іншими соціальними виплатами, а коштами Пенсійного фонду. В подальшому розробка пенсійного реформування відбувалася відповідно до запровадженої в більшості європейських країн програми Міжнародного валютного фонду, проектуванням якої в Україні займалася компанія ПАДКО за підтримки USAID. Результатом багатьох років роботи та фінансування численних коштів стало прийняття Закону України «Основи законодавства України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» 14.01.1998 року, прийняття основного пенсійного закону від 01.01.2004 року. По суті відбувається перехід від системи пенсійного забезпечення до системи пенсійного страхування,  принципів системних виплат від державних пенсій до пенсійних виплат коштами Пенсійного фонду як незалежної неприбуткової організації. Важко заперечити – пенсійне реформування в Україні прямує позитивним шляхом, попри численні недоліки, дотримується ідеї загальнолюдської солідарності та субсидування - проте катастрофічні економічні, демографічні, культурні кризи останніх десятиріч зумовили нинішні реалії взаємин громадян з органами державної влади та регіональними управліннями Пенсійного фонду (які в свою чергу, на загальному фоні нестачі грошей, не рідко керуються власним тлумаченням чинних законів, по суті ухиляються від їх виконання, як кажуть «до законодавчого врегулювання питання…»).

Стан нашого суспільства загальновідомий, зокрема той факт, що Ви читаєте статтю на сайті «Юридична консультація», яка називається «Перерахунок пенсій», і саме існування цієї статті – свідчать про певні негаразди системи пенсійного страхування в цілому. Отже, ситуація породжує проблеми, проблеми – попит, попит – пропозицію. Багатьом не вдається розібратися серед підводних каменів пенсійного законодавства без кваліфікованої консультації і чимало юридичних фірм надають таку послугу. Проте, якщо вже пенсіонер вирішує звернутись до юристів “за перерахунком пенсії”, розрахунком її розміру, чи не найголовніше, про що треба потурбуватись — це далеко не вартість послуг фахівця чи відповідні  гарантії якості, а про саме усвідомлення необхідності цього кроку. До того ж існують шахраї, які можуть за певну винагороду зробити перерахунок розміру пенсії, надавши результат обчислень, який іноді являє собою просто довільний набір цифр (не забувайте, що проведення розрахунку розміру пенсії першочергово є роботою Пенсійного фонду і в будь-якому разі перш ніж звертатися до приватних фірм варто поспілкуватись з інспектором за місцем проживання).

Наведу ряд причин провести розрахунок розміру пенсії паралельно до послуг з розрахунку пенсійного фонду:

- бажання вивести більший коефіцієнт зарплати під час оптимізації пенсії (вибір оптимального періоду зарплат для виключення з розрахунку, вибір п'яти років до періоду персоніфікації з більшим коефіцієнтом зарплати) - таку практику спричиняють випадки, коли інспектора пенсійного фонду серед наданих довідок про п'ять років зарплат вибирають ту довідку, яка в цілому дає кращий коефіцієнт та ігнорують те, що часто більший коефіцієнт дасть застосування в розрахунку даних, взятих з різних довідок, якщо вони стосуються одного безперервного періоду (по суті не вводять в програму всі дані, надані пенсіонером); після перерахунку пенсії працюючого пенсіонера пенсійний фонд іноді застосовує ті самі періоди, які виключаються з розрахунку, застосовані при нарахуванні, хоча нове обчислення (з урахуванням нових даних про заробітні плати) також може вплинути на загальний коефіцієнт тощо;

- оптимізація податкових виплат підприємців - попередні розрахунки корисні для оптимізації податкових відрахувань з декларованої заробітної плати підприємців, які планують вийти на пенсію. Порівняння різних варіантів запланованих відрахувань у співвідношенні з тим, як вони вплинуть на майбутній розмір пенсії, дає можливість оптимізувати такі виплати. Наприклад мають місце випадки, коли відрахування за певний період в максимальному розмірі, який береться для розрахунку пенсії (максимальна зарплата для розрахунку, якщо заробітна плата за відповідні періоди більша - для розрахунку береться встановлений максимальний розмір) по суті є невигідними підприємцю;

- необхідність мати додаткову інформацію під час судового провадження (зокрема в Європейському суді з прав людини), така як розрахунок розміру завданої матеріальної шкоди, спричиненої неправомірними діями управління пенсійного фонду;

- бажання додатково пересвідчитись в тому, що пенсія нарахована у відповідності до законодавства.

Крім того зауважу, що в більшості ситуацій, які потребують визначитись щодо подальшої поведінки у вирішенні пенсійних питань, надзвичайну превентивну користь має ознайомлення з основними пенсійними законами (посилання на них можна знайти на нашому сайті). Численні статті в мережі інтернет, в тому числі цей текст, часто містять окремі витяги з законів, не змальовуючи при цьому загальну картину, являють собою суб'єктивне узагальнення автора щодо того чи іншого питання – натомість власне закони містять вихідні дані, які в більшості випадків дають вичерпні відповіді в конкретній ситуації у всій її повноті. Знання положень законодавства необхідне на всіх етапах вирішення конфліктів з пенсійним фондом, результати приватних розрахунків не виконують функції офіційних документів - лише джерела інформації, яку можна використати.

Часто лише поверхового ознайомлення з документами достатньо для розуміння того, чи є необхідність робити перерахунок. Як приклад наведу ситуацію з пенсіонерами, які здобули право на пенсію в дев’яностих роках чи раніше, не працювали з того часу, зараз отримують пенсію в мінімальному розмірі — нажаль в більшості випадків жоден паралельний розрахунок не виявляє способу встановити більший від мінімального розмір пенсії і часто єдина можливість переступити цей поріг з’являється зі здобуттям права на перерахунок з нинішніми показниками середньої заробітної плати та величини оцінки одного року страхового стажу. До того ж зауважу, що знання законів,  ознайомлення з даними, що містяться на сайті комітету статистики достатньо, щоб провести перерахунок розміру пенсії самому. В пенсійному фонді розрахунок здійснюють спеціалісти, які мають відповідну кваліфікацію та досвід роботи, проте визначений законами порядок обчислення розміру пенсії цілком доступний.

Розпочавши дії щодо перевірки на дотримання законності при нарахуванні пенсії, слід морально налаштуватись на те, що в разі виявлення порушень, викликані на їхній основі конфлікти громадян з Пенсійним фондом умовно можна поділити на дві категорії. В першому випадку їх можна вирішити лише в судовому порядку. В такому разі інші шляхи оманливі — задовольняються далеко не всі питання, деякі з них можна вирішувати роками.

Щодо другої категорії справ інструктивні роз'яснення, якими керуються працівники пф в своїй роботі в переважній більшості випадків не перешкоджають врегулюванню спору в позасудовому порядку. До них умовно можна віднести: "відмову" від п'ятирічки до 01.07.2000 року;  вибір іншої п'ятирічки (для розрахунку можна брати будь-які п'ять років зарплат до 01.07.2000 року); зміну періоду оптимізації (періоду зарплат, виключеного з розрахунку); включення до пенсійної справи та розрахунку нових даних.

Не слід розраховувати, що перспективу вирішення спірного питання, можна з'ясувати безпосередньо поспілкувавшись з інспектором пф, адже інформація, отримана при усному спілкуванні від початку не несе в собі юридичної сили та в подальшому не може бути використана як доказ, пенсіонер не зможе надати жодного документу, який би підтвердив що він отримав ту чи іншу інформацію від працівника пенсійного фонду. В сукупності з тим, що часто така інформація різниться з офіційною позицією, викладеною письмово, від початку вірним рішенням буде “спілкування” з установами пенсійних фондів лише у письмовій формі, навіть якщо потребується лише консультація або уточнення. Це також стосується вимог до пенсіонера піднести різноманітні довідки, виписки, підтвердження тощо, робити запити щодо них є одним з обов’язків Пенсійного фонду. Письмова відповідь не тільки надає аргументоване роз’яснення по суті — це документ, який може бути використаний в інтересах пенсіонера, і часто саме відсутність такого листування з пенсійним фондом унеможливлює позитивне врегулювання спору.

Судова практика з пенсійних питань в Україні, в свою чергу, гідна уваги голлівудських сценаристів, інакше не можна назвати ситуацію, коли привід подати до суду виникає у цілих категорій пенсіонерів, а деякі з них опиняються в ситуації, коли чесно відпрацювавши протягом життя та здобувши право на пенсію змушені спершу завітати до юристів, потім до суду і лише тоді до ощадкаси. В першу чергу це стосується пенсіонерів, на яких поширюються дії законів Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; Про соціальний захист дітей війни; працюючих пенсіонерів, яким не пощастило робити перерахунок пенсії в період з 2009 року; пенсіонерів, які працювали за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників у періоди, коли не проводилась атестація робочих місць та багатьох інших, зокрема часто не виконуються норми законів Про наукову і науково-технічну діяльність, Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, Про освіту, Про державну службу.

Ліквідаторам аварії на ЧАЕС виплачується щорічна допомога на оздоровлення в розмірі, який не відповідає встановленому законом та становить значно меншу суму. До того ж законом передбачено право компенсувати кошти за організацію самостійного санаторно-курортного лікування. Схожа ситуація відбувається з виплатою підвищень до пенсії дітям війни.

У разі, якщо пенсіонер після призначення пенсії продовжував працювати, та набув додатково 24 місяці страхового стажу, провадиться перерахунок розміру його пенсії, в обчисленні якого застосовується “показник середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні... за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії”. Проте пенсійні фонди при перерахунку в період з 2009 року застосовують показник середньої заробітної плати за рік (середній за три роки) який передує року призначення пенсії або 2007 рік. Приблизну кількість грошей, які пенсіонер в цьому випадку недоотримує щомісяця, можна розрахувати на калькуляторі двома операціями віднімання та однією множення. Припустимо є нарахований розмір пенсії, проте ми не робимо паралельного перерахунку, тож ані величина особистого середнього заробітку для розрахунку пенсій, ані коефіцієнт страхового стажу нам не відомі. Віднімемо від наявного розміру пенсії доплату за понаднормовий стаж (якщо пенсія більша від мінімальної, його величина складатиметься додаванням по одному відсотку від мінімальної пенсії за кожен рік понаднормового стажу; з січня по жовтень 2009 розмір мінімальної пенсії становив 544 гривні, у листопаді та грудні 573 гривні, з січня по березень 2010 року 695 гривень; квітень-червень 706 гривень, липень-вересень 709 гривень; у жовтні та листопаді 723 гривні; грудень - 734 гривні; з січня 2011 року - 750 гривень) та доплату в зв’язку з особливим статусом, якщо така є. Результат помножимо на 1,31395 (співвідношення середніх заробітних плат) якщо перерахунок робився в 2009 році, 1,37776 якщо в 2010 році тощо, більш детальну інформацію Ви можете отримати в статтях Перерахунок пенсії працюючим пенсіонерам та Про судову практику в справах щодо перерахунку пенсії працюючим пенсіонерам. Різниця між результатом, отриманим після множення та результатом, отриманим після віднімання і є кількістю, яка шукалася.

Підсумую: способом та порядком розрахунку розміру пенсії слід цікавитись та відповідно контролювати роботу пенсійного фонду щодо цього питання, адже нерідко ці дії можуть вплинути на розмір пенсії в бік її збільшення, не обов'язково шляхом оскарження в суді.

Останнє оновлення на Вівторок, 08 вересня 2015, 09:39